In Geval Van Nood

29 augustus

In basis is ons concept In Geval Van Nood overgewaaid uit Engeland, Project ICE (In Case of Emergency). En waar wij in eerste instantie erg enthousiast waren over het Engelse concept, hebben wij voor NL wel duidelijke verbeterpunten bedacht! Het gehele project plan leest u hieronder!

In Geval Van Nood
Hulpverleners hebben in geval van nood dikwijls moeite om kennissen en/of familie van het slachtoffer te bereiken/contacten. Ook zijn in eerste instantie niet de naam en/of de nodige medische gegevens beschikbaar die bij het slachtoffer horen. Echter hebben meer en meer slachtoffers wel een mobiele telefoon bij zich.

In Geval Van NoodIn Geval Van Nood 2
Bij het Engelse plan moet persoon X in zijn/haar mobiele telefoon onder de naam ICE een contact persoon (familie/kennis) opslaan zodat deze gewaarschuwd kan worden op het moment dat er iets ernstig is gebeurd met persoon X. En als persoon X meerdere mensen heeft die hij wil opslaan onder ICE dan kan hij dit doen door ze onder ICE-1 / ICE-2 / ICE-3 / enz enz, op te slaan Op het moment van een ongeval kunnen hulpdiensten bij persoon X in de telefoon zoeken op ICE en dan bellen met een familielid of kennis van persoon X.

Project ICE, prachtig plan, maar niet geheel functioneel!
Want, de kans dat je een ongeluk krijgt is niet zo groot, de kans dat je gewoon gebeld wordt door een familielid of kennis is veel groter. En wat nou als je meerdere familieleden en/of kennissen onder ICE hebt opgeslagen en ICE-6 gaat jou bellen, weet jij na een tijdje nog wie ICE-6 was?
De kans dat je telefoon bij een ongeval kapot gaat is aanwezig, helemaal als je te water raakt. Het hele principe van ICE gaat verloren bij een defecte telefoon!
Daarnaast zijn er op dit moment zoveel verschillende telefoons beschikbaar die allemaal verschillend werken. Het is voor hulpdiensten onbegonnen werk om eerst uit te zoeken hoe jouw telefoon werkt om er daarna mee te kunnen bellen.

Project IGVN heeft al deze problemen niet!
Project IGVN werkt vanuit eenzelfde gedachte maar dan net even anders. Daarnaast kun je het gratis of als verdien- antimisbruik-model aanbieden.

Project IGVN is een database informatie systeem (een dienst) voor hulpverleners. Er kan een persoonsgegevens koppeling tussen een mobielnummer gemaakt worden maar ook met vastenummers, bijvoorbeeld voor bejaarden.

In Geval Van Nood NederlandIn Geval Van Nood Dutch

De opgeslagen persoonsgegevens, zijn enkel die gegevens welke in de eerste uren na een ongeval uiterst noodzakelijk zijn, zoals:
- Familie / Kennissen die hij of zij, bij een ongeval, op de hoogte gebracht wil hebben.
- Naam van de persoon (Is niet verplichting)
- Medische gegevens van de persoon (Is niet verplichting)
- Wel of geen keuze mbt een Donorcodicil (Is niet verplichting)
- Enz, enz.

Deze informatie is door de hulpdiensten en/of omstanders op te vragen door met het toestel van het slachtoffer te bellen naar 112 (of het nummer van Project IGVN) en/of een sms-bericht te sturen naar het nummer wat hoort bij Project IGVN (welke zou kunnen zijn 4486 wat staat voor IGVN).

Informatie Verstrekking
De koppeling tussen het thuis-/mobilenummer van de persoon (het slachtoffer) en de daarbij behorende belangrijke persoonlijke gegevens worden door de persoon zelf via internet ingevoerd, of telefonisch met de hulp van een IGVN-operator. De ingevoerde gegevens worden opgeslagen in een database.
Deze gegevens kunnen, door te bellen (of smsen) met het toestel van het slachtoffer, worden opgevraagd. Aangezien het systeem werkt met nummerherkenning.

Mocht het een defecte mobiele telefoon betreffen, dan kan de sim-kaart eruit gehaald worden en in een ander toestel gestopt worden. Geblokkeerde simkaarten kunnen alleen bellen met het noodnummer 112, maar dat is in deze meer dan voldoende!